Jak po svém zvolení řekl Luboš Pomajbík, dopraváci nejsou ochotni se s přístupem vlády smířit. Sami ale zatím neplánují protest podobný červnové stávce, která na celý den ochromila veškerou veřejnou dopravu. „Jsme připraveni se jakékoli akce aktivně zúčastnit, ale s tím, že do ní musí jít širší spektrum kolegů a veřejnosti, protesty by však měla organizovat Českomoravská komora odborových svazů,“ upřesnil Pomajbík.
„Vláda adekvátně nereaguje na nespokojenost ve společnosti, která byla projevena stávkou v dopravě 16. června 2011. Namísto toho, aby důsledně bojovala s korupcí a daňovými úniky, přenáší veškeré ekonomické náklady reforem na většinu občanů. Koalice dopravních odborových svazů opakovaně vyzývá vládu k jednání,“ uvedl Pomajbík.
Koalice dopravních odborových svazů prohlašuje, že je připravena vyhlásit a uskutečnit generální stávku společně s ostatními odborovými organizacemi v České republice. Takový protest však považuje za krajní řešení. „Stávka nebyla naším cílem, naším cílem bylo dohodnout přijatelnou podobu reforem a na to vláda vůbec nereagovala a předkládala reformy tak, jak jsou – považujeme je za asociální, nespravedlivé a dopadají jen na některé části obyvatel,“ dodal předseda Odborového svazu dopravy.
Protivládní protesty podle Pomajbíka mají smysl. Svůj účel splnila i červnová stávka, kterou OSD označuje za nejrozsáhlejší protestní akci po roce 1989. "Vládní reformy se na desítky dní staly nejsilnějším mediálním tématem a aktivita odborářů mnohým lidem otevřela oči. Myslíme si však, že by nebylo správné, aby dopravní odbory na sebe braly roli výhradního protestujícího, "řekl Pomajbík. Podle něj stávkující v červnu přišli nejen o mzdu za 24 hodin, ale zároveň se vystavili riziku tlaku ze strany zaměstnavatelů.
Dopravním odborům nejvíce z vládních reforem vadí přetrvávající komplikace s financováním osobní železniční dopravy. Zároveň jsou hlasitými kritiky posouvání hranice odchodu do důchodu a navrhují spoření na dřívější odchod zaměstnanců v náročných profesích, takzvané předdůchody. Podle Pomajbíka by možnost využívat předůchody měli mít i pracovní profese mimo skupin tři a čtyři tak, aby na ně dosáhli i dopraváci.
Dopravním odborům nejvíce z vládních reforem vadí přetrvávající komplikace s financováním osobní železniční dopravy. Zároveň jsou hlasitými kritiky posouvání hranice odchodu do důchodu a navrhují spoření na dřívější odchod zaměstnanců v náročných profesích, takzvané předdůchody. Podle Pomajbíka by možnost využívat předůchody měli mít i pracovní profese mimo skupin tři a čtyři tak, aby na ně dosáhli i dopraváci.
Rezoluce VI. řádného sjezdu Odborového svazu dopravy
Zabraňme dalšímu asociálnímu vládnutí!
Odborový svaz dopravy byl jedním z aktivních organizátorů celostátní stávky v dopravě, která dne 16. června 2011 ochromila Českou republiku. Jednalo se o největší odborářský protest od roku 1990. Desetitisíce odborářů a zaměstnanců dalo statečně a bez nároku na mzdu najevo nespokojenost s nespravedlivými reformami.
Lidé si uvědomili, že je možné se bránit vládní zvůli. Nestávkovali jsme jen za dopraváky, ale za všechny zaměstnance, na které vládní reformy dopadnou nejvíce.
Jedinou odpovědí vlády bylo co nejrychleji využít svých 118 hlasů a bez přihlédnutí k názorům veřejnosti reformy beze změn schválit. Tato vláda místo, aby bojovala s korupcí, vytváří podmínky pro její růst.
Odborový svaz dopravy je v rámci Koalice dopravních odborových svazů připraven v protestech pokračovat a v souvislosti s tím vyzývá všechny odboráře a zaměstnance:
Nečekejme, až na nás reformy dopadnou a budou nevratné, nevymlouvejme se, že není vhodná doba na stávku a nebojme se!
Pokud se odbory nepostaví do čela dalších organizovaných protestů, čekají nás živelné akce, jejichž důsledkem může být i ztráta důvěry v odbory!