Zaměstnavatel nárok na sdělení soukromého telefonního čísla zaměstnance nemá. Telefonní číslo zaměstnance je jeho osobním údajem a je zcela na něm, komu tento svůj osobní údaj sdělí. Zaměstnavatel je oprávněn od zaměstnance požadovat pouze takové údaje, k jejichž zpracování je ze zákona povinen (údaj o zdravotní pojišťovně zaměstnance či rodné číslo). Telefonní číslo však mezi takovými údaji není.
Pokud zaměstnavatel vybaví zaměstnance služebním telefonem, zaměstnanec není povinen být zaměstnavateli k dispozici nonstop, ale pouze po dobu pracovní doby, popř. v rámci pracovní pohotovosti. Dostupnost na telefonu bývá obvyklým předmětem dohody týkající se držení pracovní pohotovosti podle § 95 zákoníku práce. Pracovní pohotovost, kdy zaměstnanec nevykonává práci, ale mimo pracoviště je připraven k případnému výkonu práce, je zaměstnanec povinen držet jen na základě dohody se zaměstnavatelem. Doba pracovní pohotovosti se zaměstnanci proplácí odměnou za pracovní pohotovost ve výši minimálně 10 % průměrného výdělku podle § 140 zákoníku práce. V jiné době než v době pracovní pohotovosti není zaměstnanec povinen odpovídat na služebním telefonu, není ani povinen mít služební telefon zapnutý.
Zaměstnavatel chce, abychom byli neustále dostupní na telefonu. Za tímto účelem po nás požaduje sdělení našich soukromých telefonních čísel, což se nám ani trochu nelíbí. Má na to nárok? A co když nám dá služební telefony - musíme na nich být neustále dostupní?