• Zveřejněno: 19.10.2020
  • Autor: Evžen Staněk
 
Ze zahraničí
 
Koronavirová krize těžce zasáhla leteckou přepravu po celém světě. Následky postihly všechny, od nejmenších dopravců po ty největší. Z domácího prostředí je znám případ letecké skupiny Smartwings (do které patří i České aerolinie). Pracuje v ní na 2500 lidí, propuštěno jich může být až 600. Firma uvedla, že ke své záchraně potřebuje kolem dvou miliard korun. Vládu žádala o poskytnutí státní garance za komerční úvěr v hodnotě kolem 800 milionů korun.
Vláda zatím rozhodla, že velkým dopravním firmám včetně Smartwings umožní žádat o garance z podpůrného programu COVID Plus, který je zaměřen na velké podniky. Prostřednictvím komerčních bank mohou žádat o půjčky od pěti milionů do dvou miliard korun, maximální výše úvěru odpovídá 25 procentům ročního obratu společnosti.
Obří problémy německého obra
Jiný způsob záchrany letecké dopravy zvolili u našich sousedů. Německou Lufthansu (do skupiny Lufthansa patří i společnosti Swiss, Austrian a Brussels Airlines) postihly obří potíže, ohroženo je až 22 tisíc pracovních míst, tedy 16 procent z celkového počtu 138 tisíc. Zhruba 87 tisíc zaměstnanců zatím funguje v režimu kurzarbeitu, kdy na větší část jejich mezd přispívá stát, aby nebyli propuštěni.
Pozoruhodná je rychlost, s jakou problémy eskalovaly. Po předchozích třech letech rekordních příjmů, kdy se mimořádně dařilo, v prvním čtvrtletí tohoto roku naopak přišla ztráta 1,2 miliardy eur. Podle údajů z počátku května měla společnost ještě 4,5 miliardy eur v hotovosti a uvedla, že každou hodinu přichází o jeden milion eur. „Už prostě nemáme hotovost,“ oznámil pak v červnu akcionářům předseda dozorčí rady Karl-Ludwig Kley. Aby se Lufthansa vyhnula insolvenci, požádala firma o pomoc německou vládu.
Vláda hodně dává, ale i požaduje
Nový německý fond pro hospodářskou stabilizaci WSF schválil nakonec balíček pomoci ve výši devíti miliard eur (245 miliard korun). Pomoc zahrnuje mj. majetkovou injekci od vlády, která získá v největší německé letecké společnosti podíl 20 procent koupí nových akcií. Dále bude mít dvě křesla v představenstvu. Lufthansa musí také projít restrukturalizací. Počítá se například s 13procentním zmenšením flotily letadel. 
Německý ministr financí Olaf Scholz uvedl, že záchranný balík pro Lufthansu je velmi dobrým řešením, pomoc ale potrvá omezenou dobu. Jakmile bude firma opět v pořádku, stát podíl prodá. Mělo by se tak stát do roku 2023, kdy, jak vláda doufá, se situace lepší.
„Zelenou“ dala státní podpoře i Evropská komise, stanovila však své podmínky pro její schválení. Lufthansa se například vzdá některých práv pro vzlety a přistání na letištích ve Frankfurtu nad Mohanem a v Mnichově, které jsou jejími hlavními základnami. Konkurenčním aerolinkám to v budoucnu umožní budovat si v těchto vzdušných přístavech vlastní širší základny.
Státní pomoc odsouhlasili na mimořádné valné hromadě také akcionáři společnosti. Schválení přišlo po napjatém týdenním očekávání. Do poslední chvíle nebylo jasné, jak bude hlasovat akcionář s největším podílem, miliardář Heinz Hermann Thiele. Finanční injekce od státu se mu zpočátku nelíbila, protože Berlínu zajistila 20procentní majetkový podíl. Samotný Thiele totiž vlastní přibližně 15,5 % akcií firmy a výrazný majetkový podíl vlády jeho vliv na chod aerolinek omezí. Nakonec ale ustoupil.
Odbory lidi ochránily, něco to však stálo
Odbory palubního personálu (UFO) od počátku požadovaly, aby plán na záchranu letecké společnosti garantoval zachování pracovních míst. Informovala o tom agentura Reuters. „Opravdu bychom si přáli, aby vláda, až poskytne peníze na pomoc Lufthanse, pomohla také zaměstnancům,“ řekl mluvčí této odborové organizace Nicoley Baublies.
UFO zatím vymohla čtyřletou garanci nulových nucených propouštění. Něco to však stálo, především celkovou úsporu 500 milionů eur na výplatách zaměstnanců, které zastupuje. Dále dočasné zmrazení růstu mezd, zkrácení pracovní doby, více předčasných odchodů do důchodu či snížení příspěvků na důchod.
Ryanair hodil do pomoci vidle
Podle odborníků se komerční letectví z následků koronavirové pandemie bude vzpamatovávat několik let a Lufthansa není výjimkou. Jsou však i potíže jiného druhu. Irské nízkonákladové aerolinky Ryanair chtějí právně napadnout rozhodnutí Evropské komise, která státní pomoc německé vládě povolila. „Jde o ukázkový příklad, kdy bohatý členský stát EU ignoruje evropské dohody ve prospěch svého národního průmyslu a ke škodě chudších zemí,“ řekl šéf společnosti Michael O’Leary. Ryanair, pro který Německo představuje jeden z nejdůležitějších trhů, už u soudu napadl i jiné případy státní pomoci pro další evropské aerolinky (Air France a SAS). Uvedl, že připravuje také žalobu na pomoc pro finskou leteckou společnost Finair. Bitva o zachování leteckých dopravců tedy zdaleka nekončí a další, totiž právní, začíná.